Stel je eens voor. Vierentwintig uur per dag herrie in je hoofd. Wat als je altijd een ruis, piep, brom, fluit, suis of een ander geluid hoort? Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben hiermee te maken. Het aantal stijgt, vooral onder jongeren. Goede voorlichting en preventie zijn meer dan ooit nodig. Van 4 tot en met 9 februari 2019 organiseert Stichting Hoormij voor de 5de keer de Week van het Oorsuizen.

Alle klachten waarbij mensen aangeven dat zij fluiten, zoemen, gesis, brommen of een ander geluid ‘horen’, zonder dat dit daadwerkelijk buiten het hoofd aanwezig is, wordt tinnitus, oftewel oorsuizen, genoemd. Tinnitus kan meerdere oorzaken hebben. Het kan gezien worden als een vorm van mentale overbelasting die te maken kan hebben met gehoorverlies, lichamelijk conditieverlies, emotionele problematiek of een combinatie daarvan.

Ondanks dat mensen met tinnitus in het begin vaak wanhopig en angstig zijn, leren de meesten er op den duur ermee om te gaan. Vaak hebben zij daar wel hulp bij nodig in de vorm van een behandeling. Sinds eind 2017 wordt de behandeling van tinnitus uit het basispakket vergoed. Het gaat daarbij om de trapsgewijze tinnituspecifieke behandeling. Dit is een behandeling in twee stappen die speciaal is ontwikkeld voor mensen die chronische tinnitus ervaren en daar in het dagelijks leven veel last van ondervinden.

Tot op heden is er nog geen wondermiddel in de vorm van medicatie of geluidstherapie die de tinnitus doet verdwijnen. Wel bieden de nieuwste generatie hoortoestellen bij speciale modellen oplossingen om de effecten van tinnitus te verlichten. Deze functie genereert een additioneel therapiesignaal, waarmee de aandacht wordt verlegd en de tinnitus niet meer op de voorgrond aanwezig is.

Op onder andere deze websites lees je meer over tinnitus; oorzaken en behandelingen:
www.stichtinghoormij.nl
www.oorsuizen.nl
www.hoorzaken.nl

Lees hier ervaringen van mensen die te maken hebben met tinnitus.