GAIN lanceert de campagne ‘WATT?! Geen gepiep. Gebruik je doppen’ en roept op tot een geluidswaarschuwing bij festivals en concerten. GAIN lanceert ook vier podcasts waarin bekende dj’s worden geinterviewd en laat luisteraars gehoorschade en slechthorendheid ervaren.

GAIN roept festivals en clubs op om voortaan voor elk concert een waarschuwing te laten horen. Deze waarschuwing (‘WATT?!, Geen gepiep. Gebruik je doppen’) is ingesproken door Justin Verkijk. Een podcast waarin luisteraars ervaren hoe het is om slechthorend te zijn, vraagt ook aandacht voor deze actie.

Uit onderzoek dat GAIN liet uitvoeren, blijkt dat 93 procent van de Nederlanders vindt dat festivals en uitgaansgelegenheden meer zouden moeten doen om gehoorschade te voorkomen. 89 procent vindt dat het maximale geluidsniveau voor festivals en uitgaansgelegenheden wettelijk zou moeten worden vastgelegd. Dergelijke wetgeving is nu nog toekomstmuziek. De meeste mensen onderschatten de langetermijneffecten van te hoge lawaainiveaus, dus lanceert GAIN vandaag een waarschuwing om muziekliefhebbers hiervan bewust te maken.

Podcast laat luisteraar slechthorendheid ervaren
GAIN lanceert vier podcasts waarin bekende dj’s als The Flexican en Kav Verhouzer worden geïnterviewd. Tijdens deze podcasts ervaren de dj’s – en dus ook de luisteraar – hoe het is om slechthorend te zijn. Ook Daan Koekelkoren (organisator van het feest Zwarte Koffie in de Melkweg) en Ramon de Lima (voorzitter van de Stichting Nachtburgemeester) worden geïnterviewd in deze podcast-reeks, die je via deze link vindt.

Justin Verkijk is radio-dj bij Omroep West, producer en podcast-maker voor Lowlands. Hij spreekt de geluidswaarschuwing in en interviewt de dj’s in de podcast-reeks. “Het een leuke reeks geworden, die je hopelijk nog meer zin geeft in ADE en je ook bewust maakt van het risico op gehoorschade. Niemand is te cool om oordoppen in te doen en zijn gehoor te beschermen. Zonder gehoor kun je ook niet meer van muziek genieten. Daarom zeg ik ook uit de grond van mijn muziekhart: ‘WATT?! Geen gepiep. Gebruik je doppen!’”

WATT?! Geen gepiep. Gebruik je doppen
Daan Koekelkoren is ambassadeur van de missie van GAIN. Koekelkoren: “Elke club, festival of concertzaal zou oordoppen moeten verkopen. Zo hoeft niemand meer een optreden te bezoeken en daarbij het risico te lopen om gehoorschade op te lopen. Ik ga zelf de deur niet uit zonder doppen, want ze zitten vast aan mijn sleutelbos. En ik ga ook de waarschuwing van Justin Verkijk draaien voor elke editie van Zwarte Koffie in de Melkweg.”

Verkijk ziet gelijkenissen met andere campagnes. “Ook bij de NIX18 campagne hebben veel partijen de handen ineengeslagen. En bij sommige films geldt toch de waarschuwing dat de film voor zestien jaar en ouder is? Zo kunnen clubs, festivals en concertorganisatoren hun bezoekers ook waarschuwen voor dat er bij meer dan 80 decibel een risico op gehoorschade is. Mijn oproep duurt maar vijf seconden, maar redt mogelijk het gehoor van de bezoekers.”