Gehoorschade en -verlies zijn onomkeerbaar. De juiste bescherming van het gehoor in uiteenlopende situaties is daarom zeer belangrijk.

Er zijn verschillende soorten gehoorbeschermers, van standaard oorkappen voor het werken met machines tot high-end op maat gemaakte otoplastieken met filter voor bijvoorbeeld musici. Daartussen ligt een scala aan mogelijkheden. Er zijn merken die universele bescherming bieden, maar ook merken die per situatie een apart product leveren. Bij gehoorbescherming op maat wordt een afdruk van het oor gemaakt zodat de pasvorm perfect aansluit en zo optimale bescherming biedt. Daarnaast vraagt de audicien altijd naar het doel van de gehoorbescherming i.v.m. verschillende filters. Er is ook gehoorbescherming speciaal voor baby’s en kinderen.

Doel-specifieke gehoorbeschermers

• Oordoppen met muziekfilter
    Voor concerten, festivals, discotheek, dancefeesten, etc. Om van muziek te kunnen blijven genieten, zijn de oren nodig. Oordoppen met muziekfilter zorgen ervoor dat de muziek goed hoorbaar blijft, terwijl ook praten met elkaar mogelijk blijft.
    Een popconcertproduceert al gauw 120 dB en dat is 40 dB boven de grens dat geluid schadelijk kan worden.

• Gehoorbescherming in het verkeer
    Voor cabrio- en motorrijders, wielrenners, etc. Beschermd tegen windruis en omgevingslawaai, terwijl waarschuwingssignalen hoorbaar blijven.
    Een kwartier op de snelweg voor motorrijders is al schadelijk. Met een snelheid van 100 kilometer per uur, loopt de windruis onder de helm al snel op naar de 94 dB.

• Drukregulerende oordoppen voor tijdens het vliegen
    Deze helpen grote drukverschillen op te vangen en zo oorpijn te voorkomen en dempen het zoemende geluid van de motoren.

• Bescherming voor watersporters
    Met zwemdoppen heeft vocht minder kans om schade aan te richten. Voor duikers zijn er speciale dopjes met waterdrukventiel.
    Voor (kite-, wind-) surfers zijn de harde klappen van de golven tegen de oren ook gevaarlijk voor het gehoor. Daarbij kan koud water en ook wind langs de nat geworden oren tot een zogeheten surfersoor of zwemmersoor leiden. Ook hen wordt daarom aangeraden speciale gehoorbescherming te dragen.

• Oordoppen voor meer rust en concentratie
    Ongestoord slapen, lezen of studeren, maar wel bereikbaar blijven voor contact en waarschuwingssignalen.

• Gehoorbescherming op de werkvloer
    De Arbowet heeft duidelijke regelgeving omtrent gehoorbescherming tijdens werkzaamheden. Enkel oorkappen of schuimproppen dragen geeft vaak niet voldoende bescherming. Deze opties verminderen het geluidsniveau tussen de 5 en 25 dB. Speciale op maat gemaakte dopjes bieden daarentegen optimale bescherming en draagcomfort.

Optimale ervaring

Elke audicien biedt zowel universele standaard gehoorbescherming als op maat gemaakte oordoppen aan. Schuimdoppen zijn alleen geschikt als noodoplossing of bij sporadisch gebruik. Bij frequent gebruik zijn doel-specifieke dopjes de beste oplossing. Het dragen van kwalitatieve, duurzame en comfortabele gehoorbescherming draagt bij aan de ervaring. Speciale filters zorgen ervoor dat het oor niet wordt afgesloten en het geluid natuurgetrouw blijft klinken.