Er zijn verschillende hoorhulpmiddelen beschikbaar die bij specifieke situaties een waardevolle aanvulling zijn.

Bijvoorbeeld bij telefoneren, vergaderen, een voorstelling of concert bezoeken of een gesprek in een rumoerig gezelschap. Voor een aantal van deze hulpmiddelen is een vergoeding mogelijk via de basiszorgverzekering. De actuele afspraken per hulpmiddel is het snelst te achterhalen via de zorgverzekeraar.

Telefoneren
De telefoon is een belangrijk middel om verbonden te blijven met onze naasten. Voor een goed en gezellig gesprek, maar ook voor een gevoel van veiligheid om contact te leggen bij calamiteiten. Wie nog niet toe is aan een hoortoestel maar met bellen wel problemen ondervindt, kan gebruikmaken van telefoons die een krachtige versterker en extra luide ringtone hebben.
In combinatie met een hoortoestel wordt het beste resultaat gehaald met een dect-telefoon van dezelfde fabrikant als het hoortoestel, waarbij de geluidsoverdracht digitaal en naar beide oren plaatsvindt. Bij een mobiele telefoon met bluetooth kan afhankelijk van het hoortoestel gebruik worden gemaakt van een loopset en ringleiding of het signaal direct in het hoortoestel worden ontvangen door middel van ingebouwde bluetooth.

Groepsgesprekken en vergaderen
In een vergadering of groepsgesprek praten mensen vaak door elkaar. Dan zijn personen die iets verder weg zitten vaak lastig te verstaan. Soloapparatuur werkt draadloos en bestaat uit een zender/microfoon en een mini-ontvanger die aan het hoortoestel gekoppeld wordt. Door tijdens de vergadering de zender/microfoon in het midden van de tafel te leggen of dicht bij de spreker die van belang is, is het gesprek veel beter te volgen. Er kan ook gebruik gemaakt worden van meerdere microfoons voor diverse sprekers.

Thuis muziek luisteren en TV kijken
Thuis genieten van televisieprogramma’s of muziek kan ook zonder hoortoestel weer een complete ervaring worden. Door gebruik te maken van een kinbeugelset, die speciaal is ontwikkeld om langdurig comfortabel en ontspannen te luisteren. Het geluid wordt draadloos direct in de oren geprojecteerd. Het design is draadloos, vederlicht, eenvoudig te bedienen en aan te sluiten op elk type televisie. De kinbeugelset geeft een volle klank en het persoonlijk ingestelde volume werkt volledig onafhankelijk van het televisiegeluid, zodat ook prima tegelijk met een goed horende partner televisie gekeken kan worden. In combinatie mét een hoortoestel geeft een bluetoothverbinding veruit het beste resultaat. Bij sommige toestellen is daarvoor een kastje (streamer) nodig dat om de hals wordt gedragen, maar de nieuwe generatie hoortoestellen kan direct verbinding maken met de tv of muziekinstallatie. Er zijn ook ringleidingsystemen die het geluid storingsvrij en zonder achtergrondgeluiden overdragen aan het hoortoestel. Ook soloapparatuur kan worden aangesloten op de meeste audio (tv, radio, pc en mp3-speler).

Wek- en waarschuwingssystemen
Een wek- en waarschuwingssysteem zorgt ervoor dat akoestische signalen in huis, zoals een rinkelende telefoon, de deurbel of een piepende rookmelder worden omgezet in visuele of voelbare prikkels. De meeste mensen doen hun hoortoestel namelijk liever uit als ze gaan slapen. Maar het idee dat de wekker, rookmelder of deurbel daardoor gemist kan worden, geeft veel onrust en kan bovendien gevaarlijk zijn.

Er zijn verschillende wek- en waarschuwingssystemen verkrijgbaar die werken met signalen. De signalen kunnen worden ontvangen op flitslampen (visuele informatie), een trilontvanger (combinatie van voelbaar/visueel), een wekker met trilschijf (combinatie van een luid geluid/voelbare prikkels/visuele prikkels), smartphone (voelbaar/visueel) of een smartwatch (voelbaar/visueel). Ook een combinatie van systemen is mogelijk.

Theater of concert bezoeken
Een toneelvoorstelling, kerkdienst of concert bezoeken wordt natuurlijk een stuk aangenamer wanneer de luisterervaring zo compleet mogelijk is. Gelukkig bieden steeds meer openbare gebouwen voorzieningen voor slechthorenden via ringleiding, infrarood of FM-systemen. Het is verstandig vooraf navraag te doen over deze voorzieningen.
Lees hier meer over de tal van mogelijkheden voor slechthorende muziek- en theaterliefhebbers.

Op de website hoorwijzer.nl staat een overzicht van gekeurde gebouwen met een kwaliteitsscore van de voorzieningen voor slechthorenden.

Meer weten of uitproberen?
Bovenstaande informatie is een beknopte samenvatting van wat er mogelijk is. Meer weten over alle mogelijkheden? Kijk dan eens op de website hoorwijzer.nl of vraag advies bij een audicien. Vaak heeft deze ook een aantal demo-apparaten ter beschikking. Daarnaast zijn er 12 onafhankelijk Hoorinfotheken verspreid door het land (hoorinfotheek.nl), waar een groot aantal hulpmiddelen ter plekke zijn uit te proberen. Dit kan het proberen waard zijn als de audicien in de buurt niet de gewenste hoorhulpmiddelen biedt of die op dat moment niet beschikbaar heeft.