Put your money where your ears are

Geld terug van je festivalticket of concertkaartje? 2 tips die je investering waard zijn.

Voor volk, vaderland en onze eigen gezondheid blijven we allemaal zo veel mogelijk thuis en houden we afstand. Uiteraard is dat jammer van alle geplande activiteiten en georganiseerde evenementen, waar we met elkaar naar uitgekeken hebben. Het wegvallen van concerten, voorstellingen en festivals biedt wel de kans het budget -anders besteed aan deze culturele activiteiten- te investeren in je eigen gezondheid én muziek.

We wijzen je op twee investeringen die je dit jaar kunt doen om je oren op een andere manier te laten voelen hoeveel je van ze houdt. Hier hebben jijzelf en je oren nog jaren plezier en profijt van.

1.    Investeer in een goede hoofdtelefoon

Geen concerten betekent veelal je favoriete muziek vanaf de bank of op de fiets luisteren. Stereo hard of met oortjes in. Geen probleem zou je denken. Gehoorschade door gebruik van ‘verkeerde’ hoofdtelefoons ligt echter op de loer. En gehoorschade is altijd blijvend.

De meeste oordopjes en ook sommige (vaak de goedkopere) hoofdtelefoons sluiten de gehoorgang namelijk niet helemaal af, waardoor er sprake is van storend omgevingsgeluid. Hierdoor zet je -ongemerkt- het geluid harder dan goed voor je oren is. Hoe langer en vaker je naar muziek (podcasts of andere sprekers) luistert, hoe meer gehoorschade zich opstapelt. Met gehoorverlies of tinnitus tot gevolg.

Verkies daarom bij voorkeur een goede hoofdtelefoon boven in-ear hoofdtelefoons (oordopjes). Een ‘goede’ over-ear hoofdtelefoon is er één die het oor helemaal bedekt. Het oor wordt zo afgesloten van omgevingsgeluid. Hierdoor ben je minder snel geneigd om het volume hoger te zetten als er sprake is van ander geluid. Bovendien zit een hoofdtelefoon ook wat verder van het binnenoor, wat de kans op gehoorschade ook vermindert.

Wees echter voorzichtig in het verkeer wanneer je een hoofdtelefoon buitenshuis draagt. Het geheel blokkeren van omgevingsgeluid maakt verkeersdeelname zelfs gevaarlijk. Zorg voor een hoofdtelefoon met een zogenoemde ‘talk through’ functie, waarmee omgevingsgeluid wel hoorbaar is, maar niet hinderlijk. Hiermee ben jij nog steeds omgevingsbewust en kun je zowel veilig deelnemen aan het verkeer als veilig luisteren naar je favoriete muziek.

Er zijn ook kwalitatief goede in-ear hoofdtelefoons verkrijgbaar die de gehoorgang beter afsluiten. Deze worden bijvoorbeeld vaak geleverd met verschillende maten dopjes. Let hierbij op de specificaties van het product. Je kunt deze ook op maat laten maken.

Met audiokwaliteit als uitgangspunt, bepaalt het gebruik van de hoofdtelefoon de features die het meest belangrijk voor jou zijn. Luister je veel onderweg? Kies voor veiligheid met de ‘talk through’ functie. Als je rust zoekt in rumoerige omgevingen is Active Noise Cancelling bijvoorbeeld een uitkomst. En goed nieuws: uiteraard zijn er ook producten verkrijgbaar die je in audiokwaliteit, comfort én veiligheid kunnen voorzien.

Sennheiser Momentum Sennheiser Momentum

2   Investeer in de juiste gehoorbescherming

Geen muziekevenementen dit jaar betekent simpelweg ook dat je geld overhoudt. Daarom is dit het jaar om een slimme keuze te maken, zodat je volgend jaar goed voorbereid bent. Hoewel gehoorbescherming nu een ver-van-je-bed-show lijkt, kun je er nu juist voor zorgen dat je er volgend festivalseizoen helemaal klaar voor bent.

Oordoppen beschermen je namelijk tegen gehoorschade door te harde muziek. En die kans is aanzienlijk; jaarlijks lopen zo’n 25.000 mensen gehoorschade door te harde muziek op. Dit kan voorkomen worden.

Er ligt een scala aan mogelijkheden tussen standaard oordoppen en high-end oordoppen op maat (otoplastieken). Er zijn merken die universele bescherming bieden en ook merken die per situatie een apart product leveren. Schuimdoppen zijn eigenlijk alleen geschikt als noodoplossing, dus deze laten wij hier buiten beschouwing.

Voor optimale bescherming en het meeste comfort kun je bij een audicien oordopjes op maat laten maken. Deze bieden het meest optimale resultaat. Deze gehoorbescherming heeft een perfecte pasvorm en wordt speciaal ontwikkeld voor regelmatig (of zelfs professioneel) gebruik. Verschillende hardheden en speciale filters zorgen voor een perfect dempingsniveau per situatie. Hiermee zijn je oren optimaal beschermd tegen een specifiek geluid en toepassing en tegelijkertijd hoor je nog voldoende. Een audicien weet precies welke bescherming het beste bij je past.

Het dragen van kwalitatieve, duurzame en comfortabele gehoorbescherming draagt bij aan zowel veiligheid als ervaring. De specifieke hardheid, pasvorm en filter zorgen ervoor dat het oor niet geheel wordt afgesloten en muziek natuurgetrouw blijft klinken.

Zorg ervoor dat je juist dit jaar investeert in de juiste gehoorbescherming, zodat je volgend festivalseizoen met de juiste gear in de startblokken staat. Hoef je er dan niet meer aan te denken, dus kaarten kopen en go.

Pluggerz oordoppen gehoorbescherming groen